-->

“Praktik i andre skoleformer” på Museet for Samtidskunst, Roskilde

Claus valgte at lægge sit praktikforløb på Museet for Samtidskunst, Roskilde for at få indsigt i, hvordan museet arbejder med undervisning i forhold til folkeskoler og hvilke undervisningstilbud de har pædagogisk og fagligt. Som kommende billedkunstlærer oplever han der er yderst relevant at få lov at planlægge forløb på et museum, som man kan tænke ind i forløb i Folkeskolen. At man får lov til at opleve, hvad museerne har at byde på. Alt dette tilsammen gør den kommende billedkunstlærer i stand til at benytte det museale læringsrum på en velkendt måde og tænke det ind i sin kommende praksis som folkeskolelærer. Man bliver fortrolig med, hvad et museum kan tilbyde undervisningen og til udviklingen af elevernes faglighed.

Læs resten af Claus evaluering af sit pratikforløb og hvorfor han synes det er relevant for museerne at have praktikanter og hvordan han har fået udfordret og udvidet sit syn på, hvad museer kan bruges til i folkeskolen.
Læs Claus evaluering af sit praktikforløb her:

Et forløb der styrker fagligheden.
Af Claus Mortensen, Lærerstuderende på 4. årgang, Zahles læreruddannelse/UCC.

I forbindelse med sit praktikforløb lavede Claus en analyse af museet udstilling Simple Interactions, Japansk lydkunst i forhold til folkeskolens fælles mål:

Jeg har vurderet og analyseret, hvordan udstillingen Simple Interactions kan benyttes af folkeskoler med henblik på at styrke elevernes faglighed. Jeg ser primært på folkeskolens indskoling og mellemtrin i faget billedkunst, da jeg selv er ved at uddanne mig som billedkunstlærer. Mit indsigt tager udgangspunkt i Fælles Mål 2009, skolernes læseplaner og praksiserfaring ved at have stået for forskellige omvisninger i udstillingen med forskellige tilgangsmetoder.

Billedkunstfaget er beskrevet ud fra 3 overordnede kundskaber: Billedfremstilling, Billedkundskab og Visuel Kommunikation.

Læs Claus´s analyse: Et forløb der styrker fagligheden

-->